23 Kasım 2014 Pazar

FİLİ YİYEBİLMEK..!

Sağlıklı büyüyen ve gelişen şirketlerin gerçekleşebilir bir hayali (VİZYONU),var olma sebepleri (MİSYON) vardır.Genellikle bunlar bir FİL kadar büyüktürler ve bir FİL bir seferde yenmez yemeğe kalkışırsanız sonu hüsran olur yani mideye oturur.

Akıl o FİLİ kolay hazım edilebilir parçalara bölerek ye der.Bu yönetim terminolojisinde "STRATEJİK DÜŞÜNME"dir.

Stratejik Düşünme metodolojisi şu adımlardan oluşur ;

          1- VİZYON
GM kendisine vizyon olarak "alternatif itici güce sahip araçlar konusunda dünyaya ya öncülük etmek" olarak belirlemiştir.APPLE ın efsanevi CEO su ve kurucusu Steve Jobs çalışanların masalarına şu cümleyi yerleştirmiştir " vizyon erişilebilir olmalımı dır?,hayır her zaman değil zira vizyon bir fikirdir,idealdir."Jobsa göre bu ideal her bir çalışanı ona erişmek için motive etmelidir.
          2- MİSYON
Misyon şirketin varlık sebebi olup bugünü geleceğe (Vizyona) bağlayan dama taşıdır.Net ve basit olmalıdır ki çalışanların ruhuna işlesin ve herkese kolayca ulaşsın.Bir ecza zinciri olan JVC basit ve yalın bir biçimde "Biz müşteriler için kullanımı en kolay olan perakendeciyiz" olarak misyonunu açıklamıştır.
          3- HEDEFLERİN TESPİTİ
Hedefler gözle görülmeyeni elle tutulur hale getirir,zamanlamayı öngörür.Bu yıl ..% büyüyeceğiz,önümüzdeki 3 yıl içinde bir şirket satın alması yapacağız,.....vb.
          4- DURUM TESPİTİ
İç ve Dış çevre faktörleri karşısında kuvvetli ve zayıf yönlerini,yumuşak karnını samimi olarak analiz ve tespit et (Ülkemizde faaliyet gösteren bir büyük Holding vergi vb. regülasyonlar konusunda doğru analiz ve tespit yapmadığı için oldukça büyük bir yaptırımla karşı karşıya kalmıştır.)
            5- STRATEJİ GELİŞTİRİLMESİ
Yukarıda sıralanan adımları dikkate alarak müşterilere,tedarikçilere
iş süreçlerine,finansal performansına,rekabete vb. konulara yönelik stratejilerin geliştirilmesi.

   SEVGİLİ PATRON

Sen sen ol kim ne derse desin FİLİ tek seferde yemeğe kalkışma.



13 Kasım 2014 Perşembe

BAŞARILI BİR YÖNETİM ARACI

Başarılı bir yönetimin anahtarı "fikirleri,kişileri,projeleri"doğru ve verimli bir şekilde organize edebilmektir.

Bilgisayarlar,akıllı telefonlar ve bunlar için geliştirilen yazılım ve uygulamalar geliştikçe ve eğer bunları verimli bir şekilde değerlendirebilir yorsak işimiz olukça kolaylaşıyor ve birde bunlara duygusal zekayı eklersek başarı kaçınılmaz oluyor.

Yakın bir geçmişte "SMARTDRAW" tarafından geliştirilmiş "AKIL HARİTASI" bu yazılımlara sadece bir örnek.

"AKIL HARİTASI" geçmişte kullandığımız ana ve alt adımları listelemek yerine bunları akıllı bir şekilde kolay anlaşılabilir ve görsel olarakta kolay anlatılabilir bir diyagrama ve takvimlendirilmiş ve ardışık bir eylem programına dönüştürüyor.

Peki bir "AKIL HARİTASI" nasıl oluşturuluyor,piyasaya yeni bir ürün yada hizmet sunacağımızı varsayalım;

       ADIM 1- Önce pazara giriş için birkaç temel konu belirleyelim

                       Tanıtım                                 Satışçıların seçimi
                                             
                                    Pazara Giriş Planı    Satışçıların eğitimi
                        Motor
          Müşteri Yaratılması                           Ürün garantileri 
     
         ADIM 2- Temel konuları detaylandıralım 

basın bülteni                                                   .........
ajans seçimi       Tanıtım
basın toplantısı 
                                       Pazara Giriş Planı    .........
doğrudan e-posta
reklam yayını                                                  ......... 

          ADIM 3- Temel konuların bir alt açılımını yapalım

          ADIM 4- Takvimlendirilmiş ve ardışık eylem programı 

              SEVGİLİ PATRON
Benim burada anlatmaya çalıştığım "AKIL HARİTASI" yazılımı tüm bunları senin için otomatik yapıyor yöneticilerin bu veya benzeri yazılımı kullanırlarsa oyun planını detaylı bir şekilde hazılayabilirler sende akıllı telefonunla her nerede isen oradan gelişmeleri izleyebilir ve yön verebilirsin.                           

17 Ekim 2014 Cuma

ŞİRKET İÇİ TOPLANTILARIN VERİMLİLİĞİ

Şirketler her hangi bir işe başlarken bu bir hizmet yada üretim

yatırımı olabilir ilk sordukları soru bizim bu konuda yatırım karlılığımız nedir,bu yatırım ne kadar sürede geri döner.Bu yerinde ve doğru bir sorudur zira zamana ve sermayeye yapılan yatırımın makul bir getirisi olmalıdır buda o işletmenin gelir arttırıcı ve/veya maliyet düşürücü tasarrufları ile mümkün olur.Araştırmalar şirket içinde yapılan muhtelif toplantıların en değerli kaynak olan zamanın ciddi bir miktarının kaybedildiğini göstermiştir.Şirketler için gizli bir maliyet olan toplantıları bu çerçevede değerlendirdiğimizde şirket karlılığına etkisi nedir ve bunu ölçebilirmiyiz sorusu akla gelmektedir.Bunu bir kaç adımda analiz edebiliriz.

ADIM 1:Toplantı maliyetlerinin hesaplanması
 a- toplantıya katılanların harcadığı zaman
 b- toplantı alanının kullanımıyla oluşan maliyetler(kira,ısıtma,soğutma,enerji vb.)
 c- ekipman kirası veya amortismanı, döküman baskı çoğaltma,yiyecek ve içecek vb.diğer giderler
ABD de yapılan araştırmalar maliyet dağılımını %90 zaman %8 alan kullanım maliyetleri %2 diğer giderler olarak göstermiştir.

Toplantı karlılığını ölçmek için örnek bir vaka analizi yapabiliriz bunun için temel varsayımları şöyle tespit edebiliriz;
 A- maliyet varsayımları
  - icradan sorumlu bir yönetici haftalık toplantılarda 23 saat harcamaktadır
  - bu yöneticisinin yıllık maliyeti (ücret dahil giydirilmiş maliyet) 120 bin dolar olsun
  - bir alt kademe yönetici haftalık toplantılarda 12 saat harcamaktadır
  - bu yöneticinin de giydirilmiş yıllık maliyeti 60 bin dolar olsun
  - şirketimizde icradan sorumlu 4 ve 16 alt kademe yönetici toplantılara katılmaktadır.

ADIM 2 Toplantıya iştirak edenlerin değeri
Bunu hesaplamak için çok farklı yöntemler bulabiliriz mesela danışmanlık şirketlerinin uyguladıkları kıdemli danışmanların,proje yöneticilerinin saat ücretleri gibi biz toplantıya katılanların görev ve sorumluluklarını bir an için göz ardı ederek bizim için saat başına değerlerini 75 dolar olarak varsayalım.

ADIM 3 Toplantı verimliliğinin ölçülmesi

 - Microsoft un ABD de yapmış olduğu bir araştırmaya göre toplantıların %63 ü önceden hazırlanmış bir gündem olmadan gerçekleşiyor
 - MCI Network Conferencing in beyaz sayfa olarak bilinen raporuna göre toplantılarda her on kişiden dokuzu hayal kuruyor,aynı rapora göre toplantıya katılanların %73 ü toplantı esnasında başka işlerle meşgul oluyor, yine kabaca her on toplantıdan birinde karar verme yetkisi olanlar bulunmuyor
 - Sıkça rastlanan bir başka durum ise toplantı sonuçlarının takip edilmemesi,her beş toplantıdan birinde sonuçların takip edildiği bir sistemin olduğu görülmüştür
 - ABD deki Tulsa üniversitesinin yaptığı bir araştırmada toplantıların verimlilik oranının %33ile%47 arasında değiştiği saptanmıştır

 - Toplantı verimliliğini etkileyen faktörler ve etki oranlar ise şöyle sıralanmaktadır;
   * Önceden belirlenmiş gündem %37
   * Toplantıyla ilgili ve karar verme yetkisi olanların katılımı %91
    * Kayıp zaman faktörü %34
    * Ele alınan bilgilerin ne kadar kritik olduğu %33
    * Toplantı sonuçlarının takibi ise %20

ADIM 4 Örnek vakanın matematiksel değerlendirilmesi

Herbir katılımcının ortalama değeri                       70$
---------------------------------------------------------------------------------
         katılımcı sayısı toplantı saati yıllık ücret toplantı maliyeti
        --------------------  -----------------  ------------- --------------------
İcra Ynt          4               23               120000$     5750$
Orta Ynt         16             12                60000$      6000$
İdari Mlyt       bir haftaya dağıtılmış olarak            1306$
 TOPLAM                                                              ----------
                                                                              13056$

                 ABDortalaması  %100verimlilik Gerçekçi verimlilik
                 --------------------    ------------------  -----------------------
Gündem            %37                   %100            %65
İlgili-Yetkili Ynt  %91                    %100            %91
Kayıp zaman    %34                    %100             %65
Kritik Bilgi         %33                    %100             %65
Sonuç takibi     %20                    %100             %65
-----------------------------------------------------------------------
Toplantı verimi %43                   %100               %70
-----------------------------------------------------------------------
Haftalık toplantı
karlılığı(ROI)      (3965$)            8094$             1792$
                            -%30                %62                 %14
------------------------------------------------------------------------

Sevgili Patron,

Şirket değeri ve karlılığı senin için çok önemli olmalı o halde CEO ya bir görev ver şirket içi toplantı verimliliklerini tespit etsin ki toplantılarla ilgili karar ver sen kazanırsın.


  





7 Eylül 2014 Pazar

VUCA ( VOLATİLİTY- UNCERTAİNİTY-COMPLEXİTY-AMBİGUİTY)

 Strateji nasıl ki askeri terminolojinin yönetim dünyasına kazandırdığı bir kavramsa,Türkçede "Dalgalanma-Belirsizlik-Karmaşa- Muğlaklık" olarak ifade edebileceğimiz "VUCA" da askeri kökenli bir kavramdır.

 "VUCA" soğuk savaşın sona ermesiyle birlikte ABD ordusu tarafından içinde yaşadığımız dünyanın hızla değiştiği ve bu durumun bir dizi çetin ve zorlayıcı olaylara sebep olduğu varsayımıyla,askeri liderlik eğitimin buna göre şekillendirilmesi için ortaya konmuştur.

2007 de başlayan ve halen bütünüyle sona ermemiş "küresel ekonomik kriz" şirketleri de bu kavramla tanışmaya itmiş ve yeni bir liderlik tipi hakim olmaya başlamıştır.

Bu lider  muğlaklığın ötesini görebilen,neyin başarılması gerektiğini açık ve net bir şekilde karşı tarafa iletebilen kişidir nasıl başarılacağını bilen değil yani insanlara ne yapacaklarını söyleyen nasılı onlara bırakan kişidir.İngilizce tabiriyle "what to do liderin işi how to do yapanın işidir."

Çeviklik,çevik sistem ve süreçler geliştirmek işin olmazsa olmazıdır bunun için şirketler ;

 -Değişimle başa çıkabilen tanımlanan görevi yerine getirebilecek beceri ve yetkiniğe sahip ve çevik olan insana yönelmelidir
 -Sistem ve süreçleri sürekli değerlendirip güncellemelidir yani Japonların "kaizen" felsefesi şirkete hakim olmalıdır
 -Daha önce hiç karşılaşılmamış durumları simule eden eğitimleri sürekli düzenlemelidirler
 -Yenilikçilere oyunun kuralarını değiştiren öncü insanlara odaklanmalıdırlar
 - esnek bir iş gücüne sahip olmalıdırlar doğru iş ortakları ve dış kaynak kullanımı bunun anahtarıdır

Sevgili Patron
Dünya hızla değişti ve değişiyor her gün daha karmaşık hale geliyor yarınlar hiç olmadığı kadar belirsiz ama çözecek olan yine sensin.Nasıl mı .? Doğru Lideri bulacak ve onu hazmedeceksin.

 -

2 Eylül 2014 Salı

YENİ EKONOMİNİN GETİRDİKLERİ " ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK" 2

Artırılmış Gerçekliğin önemli özelliği bize interaktivite (karşılıklı etkileşim) imkanı sunmasıdır. Bir başka sektör olan "oyunlaştırma", ise interaktivitenin içine eğlence katarak "oyun" haline gelmesini sağlamaktadır,böylece eğlenceyi kaldıraç olarak kullanıp "tüketici davranışlarını"anlamak ve değiştirebilmek mümkün olmaktadır.

Artırılmış Gerçeklik ve Oyunlaştırma konseptinin bileşimi yepyeni uygulamaları gündeme getirmekte şirketlerin ve pazarlama uzmanlarının,finans ve ekonomi danışmanlarının,avukat,doktor gibi serbest meslek sahiplerinin yoğun ilgisini çekiyor zira akıllı bir telefon yada tableti olan tüketiciye dokunabiliyor ve   hissettirebiliyorsunuz. 

Buda bize markamızı hizmetlerimizi eğlenceli bir biçimde tüketiciye sunarak marka sadakati oluşturma olanağı veriyor buda müşteri artışı,yeni müşteri demek.  

Yolcular arasında statüleştirmeyi aynı mesafeyi farklı fiyata satabilmek için kullanan sivil havacılık oyunlarda belirledikleri puan seviyelerine ulaşanları bir üst statüye aktarmaktadır.Aynı şekilde bulundukları yerleri belirten uygulamaları kullanarak ve bu yer hakkında yorum yapanlar puanlar biriktirdikçe bedava ürün yada hizmet kazanabiliyorlar.

  Sevgili Patron,

Yeni Ekonominin getirdikleri her gün farklı bir ufuk açıyor ve bir Japon yönetim grusunca "görünmeyen kıta" olarak nitelendirilen sanal alem sana fark yaratmada sonsuz imkan tanıyor.

Yeter ki değerlendirmesini bil.

1 Eylül 2014 Pazartesi

YENİ EKONOMİNİN GETİRDİKLERİ "ARTILIRMIŞ GERÇEKLİK" 1

Artırılmış Gerçeklik(augemented reality) en basit anlatımıyla "önceden sadece zihnimizde canlandırdığımız şeyleri artık karşımızdaki ekranda görebilmektir."

Akıllı telefon ve tabletlerde kamera bulunmasının ilk amacı fotoğraf çekmekti fakat uygulama alanında ki gelişmeler hayallerimizin de ötesine geçti ve bu kameralarla gerçek dünyayı sanalla birleştirme imkanına kavuştuk.Akıllı telefon ihtiyacı ve kullanımı yaygınlaştıkça,daha da kişiselleştirilmiş mobil deneyim ihtiyacıda artmış oldu.

İşte bu noktada "artırılmış gerçeklik" yeni bir sektör olarak ortaya çıktı.Mobil cihazda görüntülenen herhangi bir şekil yada cisim bilgiye veya görsele dönüşebiliyor ve kullanıcının orada olmayan bir görüntüyü varmış gibi görmesine imkan veriyor.

Yeni satın almış olduğunuz evi dekore etmek istiyorsunuz eşyaları,aksesuarları satın almadan önce evinize yerleştiriyor nasıl göründüklerine bakabiliyor,eşyalarla uyumlu duvar boyası rengini,duvar kağıdını,perdeyi seçebiliyorsunuz tabii sanal olarak bunun için mobil cihazınızı indirdiğiniz bir uygulama ile evinizin içinde gezdirmeniz yeterli.Bir mağazaya girdiğinizde satış danışmanın size ikram ettiği kahveyi yudumlarken mobil cihanızla indirimdeki ürünleri görmeniz,size uygun olanları denemeniz,renk tercihinde bulunmanız mümkün tabii yine sanal olarak.

Birkaç yıl önce yönetim kurulu üyesi olduğum üst gelir sınıfına hitap eden mobilya,aksesuar üretimi ve satışıyla iştigal eden bir
kurumda "artırılmış gerçeği" anlatarak tüketiciye kendi mobilyasını dizayn edebilmesini,evini yada bürosunu dekore edebilmesini bir pazarlama aracı olarak kullanmalarını böylece rekabette uzak ara öne geçebilecekleri önerim sahiplerin eğitim ve teknoloji olarak oldukça donanımlı olmalarına rağmen kabul görmedi ve bir katalog ve koy sepete anlayışına dayanan oldukça sıradan bir web anlayışını uygulamaya karar verdiler.

  Sevgili Patron,
Rekabette öne geçmek fark yaratmakla mümkün olur yeni ekonomi sana bu imkanları sağlıyor yaya kalmak istemiyorsan değerlendir.

23 Ağustos 2014 Cumartesi

NASIL BİR GELECEK BİZİ BEKLİYOR

Teknoloji ve inovasyonlar oyunun kurallarını hızla değiştiriyor doğal olarak endüstriler de meslekler de bu değişimden hızla etkileniyor klavye çıktı çıkalı daktilo üreticileri piyasada yoklar,fotoğraf makinası deyince bir çırpıda saydığımız markalar artık yok,ya piyasadan çekildiler yada sony gibi mutasyona uğradılar.

"Mobil internet" "Bilgiye dayalı işlerin otomasyonu" "Bulut teknolojileri" "Büyük veri" "Nesnelerin iletişimi" "Artırılmış gerçeklik" "vb. yeni oyun kurallarının temel belirleyicileri,dilimizde güzel bir deyiş vardır "ya uyarsın yada bu diyardan gidersin" işte yaşamın her noktasında bizleri bekleyen gelecek bu.

Bu arada "veri mühendisliği" konusunda yüksek lisans programı açan Sabancı Üniversitesi akademik ve idari kadrosunu kutlar yerli otomobil üretimi için baba yiğit arayan hükümet yetkililerine dünyayı daha yakından takip etmelerini tavsiye ederim.

Bugün ABD de üzerinde mikro kamera,mikrofon,hoparlör bulunan ve bir akıllı telefonla etkileşime giren sosyal medya faaliyetlerinizi gerçekleştirdiğinizde ışıldayan programlanabilir T-Shirt,fotoğraf ve videoa çeken ve bunu paylaşabilen gözlük vb. ürünlerden birini kullanan sayısı 8 milyon 2018 de beklenen 177 milyon.Mega proje safsatası ile toplumu meşgul edenlere ve 2023 vizyon belgesi ile gelecek trendlerini ıskalamış siyasilere duyurulur.

   Sevgili Patron
Daktilo üreticilerini aklından hiç çıkartma.!!!!!